Tuesday, 25 August 2015

Can a husband issue a divorce to his wife if they are not getting along together ?‏


Question:  My question is I have been married for 7 years but for the last 3 years I had a misunderstanding with my wife and I have taken three months without seeing,talking to her. The problem is she chased me from the house and told me she don’t want to see me again. Now can I send talak (divorce)?

Answer:   In the name of Allah, Most Compassionate, Most Merciful, I would like to commend you for asking such a question which shows your concern to abide by the Shariah. May Allah, the Almighty help us all live a good and righteous life based on the pristine teachings and laws of Islam. If one reads the verses specifically relating to divorce in the Holy Quran then it can clearly be understood that the issuing of divorce is at first prevented and not issuing divorce is encouraged. Such prevention and encouragement is to preserve the union and bond between both spouses. They are instructed to work out their differences. Such is the encouragement of not issuing divorce in the verses of the Holy Quran that if both spouses cannot come to an understanding then arbitration should be carried out by an arbitrator from both sides.[1] If all the above phases comes to no avail and there is no possibility of reconciliation and there seems to be an absolute necessity then only one divorce can be issued in such a pure period (i.e. when the wife is not in a state of menstruation) where no cohabitation took place between both spouses.[2] In light of the above, I urge you to act upon the advice of the Quran and that both you and your wife come to some understanding. If you cannot come to an understanding then seek help by arbitration. If nothing comes to avail then only as a last resort you may issue one divorce like mentioned above, bearing in mind the following prophetic narration: “The most hated of permissible things to Allah is divorce”۔ (Abu Dawood)[3] I pray Allah, the Almighty make everything easy for you and guides you to what is in your best interest. (Ameen) It will not be devoid of benefit to mention that unfortunately many of us get married but are oblivious of the obligations upon us when getting married; for example, the rights a husband owes to his wife, the rights a wife owes to her husband etc. A humble request from myself generally to all brothers and sisters, we need to read, learn and understand all the Shariah requirements relating to marriage, first and foremost being the fulfilment of rights. In this way, Insha’Allah, we will have healthy and successful relationships with our spouses. And Allaah knows best..

 Reference :
 [1] {وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا} [النساء : 34] {وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَيْرٌ} [النساء : 128] {وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا} [النساء : 35] [2] سنن ابن ماجه – (1 / 651،كتاب الطلاق، باب طلاق السنة،رقم الحديث:2020،دار الفكر – بيروت): عن عبد الله قال : – طلاق السنة أن يطلقها طاهرا من غير جماع سنن الدارقطني – (4 / 5،كتاب الطلاق والخلع والايلاء وغيره[ 16]،رقم الحديث:3،دار المعرفة – بيروت): عن بن عباس يقول : الطلاق على أربعة وجوه وجهان حلال ووجهان حرام فأما الحلال فأن يطلقها طاهرا عن غير جماع وأن يطلقها حاملا مستبينا وأما الحرام فأن يطلقها وهي حائض أو يطلقها حين يجامعها لا تدري أشتمل الرحم على ولد أم لا [3] سنن أبى داود – (2 / 220،كتاب الطلاق، باب فى كراهية الطلاق،رقم الحديث:2179،دار الكتاب العربي ـ بيروت): عن محارب قال قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- « ما أحل الله شيئا أبغض إليه من الطلاق » سنن أبى داود – (2 / 220،كتاب الطلاق، باب فى كراهية الطلاق،رقم الحديث:2180، دار الكتاب العربي ـ بيروت): عن ابن عمر عن النبى -صلى الله عليه وسلم- قال « أبغض الحلال إلى الله تعالى الطلاق ». السنن الكبرى للبيهقي – (7 / 322،كتاب الخلع والطلاق ،باب ما جاء فى كراهية الطلاق، رقم الحديث:15292، مجلس دائرة المعارف النظامية الكائنة في الهند ببلدة حيدر آباد): عن ابن عمر رضى الله عنهما أن النبى -صلى الله عليه وسلم- قال :« أبغض الحلال إلى الله الطلاق ». التيسير بشرح الجامع الصغير ـ للمناوى – (1 / 30،حرف الهمزة،دار النشر / مكتبة الإمام الشافعي – الرياض): ( أبغض الحلال ) أي الشيء الجائز الفعل ( إلى الله الطلاق ) من حيث كونه يؤدّى إلى قطع العصمة المؤدّى إلى التناسل الذي به تكثر هذه الأمّة المحمدية شرح النووي على مسلم – (10 / 61،كتاب الطلاق،باب تحريم طلاق الحائض بغير رضاها، دار إحياء التراث العربي – بيروت): وفي قوله صلى الله عليه و سلم ان شاء أمسك وإن شاء طلق دليل على أنه لا اثم في الطلاق بغير سبب لكن يكره للحديث المشهور في سنن أبي داود وغيره أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال أبغض الحلال إلى الله الطلاق فيكون حديث بن عمر لبيان أنه ليس بحرام وهذا الحديث لبيان كراهة التنزيه

No comments:

Post a Comment